2021 yılında kamu görevlileri içinde uygulanacak gelir vergisi matrahları Resmi Gazete’de
yayımlandığını anımsatan Memur-Sen Antalya İl BaÅŸkanı Ünal Hisarkaya, “Görünen o ki; kamu
görevlilerinin, iÅŸçilerin, maaÅŸ ve ücret geliriyle geçinen dar ve sabit gelirlilerin %20’lik dilime girmesine
ve gelir kaybı yaÅŸamasına, çözüm bulunması gereken sorun olarak bakılmıyor” dedi.
Memur-Sen Antalya İl BaÅŸkanı Üna Hisarkaya, “2021 yılı gelir vergisi matrahları yakın geçmiÅŸte olduÄŸu
gibi sosyal adaletin göz ardı edildiÄŸi, farklı gelir grupları arasında adalet saÄŸlama hassasiyetinin
hissedilmediÄŸi, matrahlar noktasında kamu yönetimi ve kamu maliyesi bürokrasisinin kurnazlığının
devam ettirildiÄŸi, gelir vergisinin maaÅŸ ve ücretleri eritme unsuruna dönüÅŸme özelliÄŸinin sona
erdirilmediÄŸi bakış açısıyla belirlenmiÅŸ ve vergide adalet sonucunu gerçekleÅŸtirmekten uzak kalmıştır”
ÅŸeklinde konuÅŸtu.
KURNAZLIKLA BELİRLENMİŞ
BaÅŸkan Hisarkaya, “2020 yılı enflasyonunun %15’i aÅŸacağı, 2021 yılında da %10’dan düÅŸük bir
enflasyon oluÅŸmayacağı açık olmasına karşın, matrahlar daha düÅŸük düzeyde (%9.11 yeniden
deÄŸerleme oranı gözetilerek) artırılmış ve kamu görevlilerinin maaÅŸ ve ücretinde düÅŸüÅŸe, gelirlerinde
kayba seyirci kalınmıştır. Gelir vergisinde yapılan matrah artışı “yüzdelik dilim oyunu” olarak
nitelendirdiÄŸimiz kurnazlıkla belirlenmiÅŸ, dolaylı vergilerle kendisi için yeterince vergi yükü, kamu
maliyesi için de yeterli düzeyde vergi geliri oluÅŸturmaktadır. Buna raÄŸmen bir de gelir vergisi gibi
doÄŸrudan gelir kalemiyle; kamu görevlilerinin gelirini azaltmanın, giderini artırmanın sosyal hukuk
devleti ilkesi ve gelir dağılımında adaleti saÄŸlama göreviyle iliÅŸkilendirilmesi elbette mümkün deÄŸildir”
açıklamasında bulundu.
EKMEÄžE VE EMEÄžE GÖZ DİKİLMEMELİ
Ünal Hisarkaya, “2021 yılı Gelir Vergisi Matrahları, asgari ücret düzeyinde maaÅŸ alanların bile %20’lik
dilime yıl içerisinde daha erken tabi olması sonucunu doÄŸuracaktır. Asgari ücreti koruma ve asgari
ücretliye destek saÄŸlama konusunda gösterilmesi gereken azami hassasiyet, gelir vergisi
düzenlemesiyle bir anlamda yok kabul edilmiÅŸtir. İşveren kesiminin, sermayenin; gelir vergisi
teÅŸvikleri, KDV istisnaları, vergi muafiyetleri, sigorta prim teÅŸvikleri gibi seçeneklerle doÄŸrudan
vergiler bakımından koruma kalkanına sahip kılındığı, amortisman ve işletme sermayesi giderleriyle
vergi matrahlarında ve tahakkuk tutarlarında indirim imkanlarından yararlandığı gerçeÄŸi karşısında
asgari ücretten, kamu görevlilerinden, iÅŸçilerden %15’ten daha fazla vergi kesintisi yapmayı mümkün
kılan düzenleme adaletle, hak ve nesafetle baÄŸdaÅŸtırılamaz. Vergi aflarının, ötelemelerinin,
taksitlendirmelerinin öznesi olma imkânı olmayan kamu görevlileri ve diÄŸer sabit gelirlilerin
üzerindeki vergi yükünü, kamu yönetiminin de bu vergi yüküne dayalı adaletsizlik ithamı kaynaklı
manevi yükü sona erdirmenin yolu da, yöntemi de bellidir. Biz Memur-Sen olarak bunu yıllardır
söylüyoruz. Yakın dönemde Türkiye’nin gündemine giren, “Hukuk ve Ekonomik Reform”
çalışmalarının en önemli baÅŸlıklardan birisi gelir vergisi ve matrahları olmalı ve bu düzenlemeyi hayata
geçirmelidir. Sermayedarları teÅŸvik ve muafiyetlerle zenginleÅŸtiren devlet, sabit gelirlinin ekmeÄŸine,
emeÄŸine göz dikmemeli” ifadelerine yer verdi.
0 Yorum